2.0 2 10
Knihovna
Leden 10, 2019 1212
(Upraven: Únor 22, 2019)

3.0
Dnešní román byl původně k nalezení jako série povídek na WEBu s gay amatérskou tvorbou - https://www.ostrovni-povidky.eu/. Nad úrovní, která tam je běžná, povídky vysloveně vyčnívaly a úspěch u čtenářů asi dovedl autory k rozhodnutí vydat je knižně v rámci crowdfundingového projektu - https://www.hithit.com/cs/project/4170/vesnicky-zavod-prvni-opravdu-eroticky-gay-roman s doprovodnou propagací na vlastním WEBu knihy - http://vesnicky-zavod.eu/.

Ne právě šťastným nápadem bylo spojení povídek do jednoho celku, který autoři nazývají "román". U amatérských internetových povídek moc nevadila prostota vyprávění a značná nepřehlednost postav - i s takovými výhradami plnily hlavní poslání erotické četby dobře. Autoři slíbili, že se postavy v románové verzi zpřehlední a každá bude mít svou nezaměnitelnou charakteristiku, jenže právě toto se nezdařilo.

Fakticky jde o předlouhou, nijak přehlednou sérii scének, kde se velká, nijak přehledná množina vesnických adolescentů povyráží masturbací, mutuální masturbací, felací a kopulací. V jednom, ve dvou i hromadně. Prostě a jednoduše: jde o pornografii, čert vzal formu, za niž bude příběh slovně označen. Jak píše i Jiřík: "Po třech kapitolách jsem rezignoval na jakýkoliv děj, který byl stejně pouhou záminkou pro to, kdo koho bude honit/kouřit/šukat". Nebo recenzent zde - http://honziklaci.cz/recenze-kniha-vesnicky-zavod/: "Slova jako mrdka, péro, mrdat, šukat, a jiná další slova, se objevují snad v každé kapitole, možná na každé stránce, né-li v každé větě". Stručně řečeno: příslib "románu" potenciálního čtenáře klame. Zůstat u slova "erotický" a označit formu neurčitě, třeba jako "vyprávění", bylo by nejspíš lépe.

Když vyjdeme z původních Kinseyho výzkumů (4 % gayů a 1,8 % leseb v populaci), žije v ČR cca 300 tisíc homosexuálních osob, pro něž zde mnoho četby (natož erotické) nevychází. Potenciálních čtenářů/kupujících je tedy hodně a nápad nabídnout Vesnický závod jako komerční spotřební produkt byl zjevně dobrý. Kniha, zdá se, má úspěch, má dojít už i k dotisku a připravuje se prý elektronická verze. Vesnický závod nabízejí velcí distributoři (Kosmas, Knihy Dobrovský atp.), ba i ti netradiční, jako je Alza (představme si vřeštícího Alzáka, jak čte úryvky v TV reklamě...).

Je to právě mnohost distribučních kanálů zasahujících většinovou populaci, co budí rozpaky. Čtenář gay se nad topořicí četbou nejspíš nepohorší a snad se i pobaví. Pokud ze zvědavosti, ze sympatie ke gayům nebo z neznalosti sáhne po knize kdokoli jiný, reálný ani pozitivní obrázek si o gay záležitostech (natož o gay literatuře) rozhodně nevytvoří. Jak kvůli pornografickému obsahu, tak kvůli spíše amatérské (byť na amatérskou tvorbu nadprůměrné) literární úrovni. Dost o tom vypovídají čtenářské recenze v Databázi knih či Československé bibliografické databázi:

Těm povídkám bylo na internetu líp.