(Upraven: Leden 04, 2019)

9.5

9.0

9.0

10.0

10.0
Děj filmu je vystavěn jako záznam posledních dnů Oscara Wilda. V četných flashbacích se seznamujeme s jeho životem po propuštění z vězení a letmo i s předchozí dráhou literární a společenské star. Filmová řeč vyprávění je pro dnešního diváka, uvyklého převážně civilnímu pojetí, trochu složitěji přístupná, protože je na mnoha místech stylizována do divadelních, leckdy patetických poloh. Už v názvu, a dále mnoha citacemi ve filmu samém, je ke zdůraznění kontrastu mezi snem a realitou, nádherou a utrpením, slávou a pádem, použita pohádka Šťastný princ, metafora, jíž Wilde už v počátcích dráhy naznačil svůj osud.

Geniální odvolávkou na atmosféru doby a na osud jiného slavného gaye téže epochy je použití poslední věty šesté Čajkovského symfonie, Patetické, v závěru filmu. Čajkovského homosexualita byla veřejným tajemstvím, také kvůli dramatickému rozvodu. *) Několik dnů po velmi úspěšném uvedení šesté symfonie Čajkovský zemřel na choleru, mnozí ale soudí, že nikoli náhodně, že šlo o sebevraždu, jíž chtěl uniknout skandálu. Pravděpodobnosti pověstí odpovídá i ve filmu použitá věta z Patetické, v níž lze vycítit drásavě žalné rozloučení se životem. **)

Nemá cenu pitvat jednotlivosti, scénář, režii, herecké výkony. Film The Happy Prince lze bez nadsázky označit za velkolepý, v kladném (a poněkud i záporném) slova smyslu. Zdá-li se nám, že styl vyprávění by mohl být dnešnímu divákovi bližší, přijměme, že tvůrci respektují jak ducha tehdejší doby, tak i pocity osobnosti, o níž vyprávějí. Cítíme-li, že méně by místy bylo více, vězme, že jde o líčení tragédie, která se opravdu udála. Nikoli jen u hlavního hrdiny.

Komu skutečně je filmem vystavěn pomník, co je hlavním myšlenkovým posláním, kratince proběhne před závěrečnými titulky jako suchá textová informace: V roce 2017 byl Wilde posmrtně amnestován mezi dalšími 75 tisíci lidmi odsouzenými za homosexualitu.

Oh My God... tolik bolesti a utrpení... pro nic...

-----------
**) Gay Bernstein interpretuje gaye Čajkovského: https://youtu.be/mXN9dBeXhgU?t=2478 (za pozornost stojí i komentáře, zejm. camillelafont76).