(Upraven: Leden 08, 2020)

6.3

8.0

6.0

5.0

6.0
Prostředí nápravných zařízení pro problematickou mládež je filmařsky vděčné: morální dilema i atraktivní dramatické situace jsou k dispozici docela přirozeně a snadno, kdykoli je třeba. K tomu budí mladí lidé u diváků soucit, sympatie i naději, že snad všechno ještě není zcela ztraceno. Nádavkem: mládí má sex-appeal samo o sobě. Proto takových filmů vzniká mnoho, a zejména v minulosti jich bylo hodně natočeno i u nás.

Scénárista a režisér Darko Štante prostředí nápravného ústavu využil s touž výhodou, jako jiní, přesto výsledkem není obvyklé klišé. Hlavní linie příběhu, střet dvou zcela protikladných postav, se vlastně mohla odehrát kdekoli. Střet na jedné straně protřelého Željka, který obratně zneužívá slabých míst kohokoli, aby ho donutil k čemukoli, a když zjistí tajenou Andrejovu homosexualitu, klidně mu sehraje vášnivou milostnou noc, jen aby získal oddaného svalovce na špinavou práci (a také příležitost natočit kompromitující video). Na druhé straně zmateného teenagera Andreje, který nedokáže svou homosexualitu přijmout jako danost s logickými důsledky, díky čemuž se v životě propadá hloub a hloub.

Na Andrejově obtížném sebepřijetí se mohutně podepisuje homofobie jeho okolí: vědomí, že kdyby sdělil byť jen těm nejbližším pohnutky svého nestandardního jednání, byl by zavržen, staví před Andreje nepřekonatelnou zeď. To, a stejně tak střet Željka a Andreje, vyvádí Posledice dost vysoko nad obvyklá klišé "filmů z pasťáku" - přinejmenším pro diváka gaye, který tu nachází přesvědčivě zpracován jeden ze svých základních životních pocitů.

Štante natočil mezi roky 2011-2018 tři filmy, prvé dva krátké, teprve Posledice jsou celovečerní. Přesto film působí silněji a přesvědčivěji, než většina podobných filmů natočených zde. I výkony mladých herců, jimž bylo v době natáčení málo přes dvacet, jsou solidní. Posledice získaly deset nominací a osm ocenění na menších filmových festivalech, v tom představitel Andreje, Matej Zemljič, hned několikrát za herecký výkon. Kdo má rád "veselé historky z natáčení", potěší se zde: https://odkrito.svet24.si/clanek/zabava/zaradi-strahu-pred-podganami-skoraj-zavrnil-vlogo-663892