(Upraven: Srpen 27, 2020)

6.3

6.0

7.0

5.0

7.0
Rok 1981, do Jihoafrické republiky pronikají Sověty podporované bojůvky z Angoly, mladí muži odcházejí do armády. Mezi nimi i mladičký homosexuál Nicholas. Tvrdý dril prosazovaný brutální šikanou primitivního untroficíra, vymývání mozků, stálý pohyb při dně fyzických i psychických sil. Obvyklé scény ze sprch, masturbace, nadržené kecy o ženských, chlast. Probublávající staré britsko-búrské animozity, rasismus, bigotní homofobie - buzeranti a komunisti jsou stejná pakáž, zničíme je všechny. Vzpomínky na první ústrky malého gaye v dětství. První platonické sblížení. Šikana a bitky mezi vojáky. Přesun na ohroženou hranici, první bojové střety, první nepřítel umírající před očima. Sebevraždy a drogy. Návrat domů mezi blízké, kteří nikdy nepochopí, nemohou...

Cítíme, že tvůrce prožíval či procítil tyhle všechny situace s ohromnou intenzitou, také ale se zjevným přesvědčením, že byly příznačné jen pro tehdejší jihoafrickou realitu. Tendence je patrná hned v úvodních titulcích, kde po zmínce o intervenci z Angoly následuje tvrzení, že mládež JAR byla nucena bránit režim apartheidu. Jenže to opravdu nebyl apartheid, kvůli čemu tlačili Sověti Angolce do JAR (s těmi akcemi je, BTW, spjat i únos československých občanů *), v angolském dění se intenzivně angažoval i castrovský režim Kuby **)).

Služba v československé armádě byla ve stejné době mírnější, pokud se z ní ovšem gay nevyvlékl, na růžích ustláno neměl, a nejeden vojáček našel v sebevraždě východisko z pekelných situací i u nás ***). Kdyby tvůrci Moffie absolvovali vojenskou službu zde (a leckde jinde), mohl vzniknout film v mnohém podobný. Dobrým srovnáním je ruský film z časů perestrojky Sto dney do prikaza, i ten se ve zdejší databázi nachází ****).

Film je spíše studií sledu situací, významnější dějovou linii postrádá. Herci působí věrohodně, nemají ovšem moc co hrát. Dialogy jsou vedeny v afrikánštině a angličtině (ne právě oxfordské), afrikánštinu (spoře) doprovázejí anglické titulky. Dvoujazyčnost na anglo-holandském základě bude asi důvodem, proč české titulky autora spíš nenajdou. Což je škoda, protože film zobrazuje něco, co už snad, doufejme, nezažijeme, alespoň ne v této podobě, a co zdaleka nebylo bez souvislostí s tehdejším děním u nás i ve světě.