Grâce à Dieu (2018)

petr12
Updated Září 08, 2024
 
7.6 (5)
2355 1 1 1

Základní informace o filmu

Rok
Délka filmu
137 minut
Původní znění
Hrají
Melvil Poupaud, Denis Ménochet, Swann Arlaud, Josiane Balasko, Eric Caravaca, Jules Gauzelin, Aurélia Petit, François Chattot

Sekce a rozdělení filmů

Žánr
Míra Gay obsahu
Lokalizace

Přeloženo

Je film přeložen?
Ano
Datum přeložení filmu
Říjen 12, 2019
Přeložil

Tagy

Trpký prípad z lyonskej diecézy vo Francúzsku, v ktorej má od začiatku 80. rokov katolícky kňaz Bernard Preynat na svedomí viac ako 70 zdokumentovaných prípadov sexuálneho zneužitia. Film je nekompromisnou a adresnou kritikou nielen tohto kňaza, ale aj ďalších špičiek francúzskej katolíckej cirkvi. Výbušný obsah ilustruje viaceré prípady zneužitých chlapcov, dnes dospelých mužov, ktorí po rokoch nabrali odvahu a vydali šokujúce svedectvá.(Art Film Fest)

Uživatelské recenze

5 reviews
Celkové hodnocení
 
7.6
Příběh
 
7.0(5)
Herecké výkony
 
7.4(5)
Zvuk
 
7.6(5)
Zpracování
 
8.4(5)
Pro napsání recenze se registrujte nebo se .
Celkové hodnocení
 
10.0
Příběh
 
10.0
Herecké výkony
 
10.0
Zvuk
 
10.0
Zpracování
 
10.0
Žiaľ deje sa a osobne tiež poznám nie z tohto filmu, ale z našej krajiny obeť zneužívania v týchto kruhoch. Vítam s bolesťou na duši tento film, natočený citlivo, vnímavo s kopou otázok vo vzduchu.
Celkové hodnocení
 
10.0
Příběh
 
10.0
Herecké výkony
 
10.0
Zvuk
 
10.0
Zpracování
 
10.0
Za těch víc než 10 let, co jsem na titulcích, je tohle moje první recenze (a asi i poslední). Několik let jsem se odhodlával vůbec si film s tímto tématem pustit. Ozonův způsob vyprávění mě dostal. Žádná politická agitka, místy možná trochu francouzsky intelektuální, ale jinak uměřené a civilní.
(Upraven: Červenec 25, 2020)
Celkové hodnocení
 
6.0
Příběh
 
6.0
Herecké výkony
 
5.0
Zvuk
 
5.0
Zpracování
 
8.0
Diváka nad přebobtnalou produkcí filmů o zneužívání dětí duchovními nejednou napadne, že jsou děti vlastně zneužívány hned dvakrát: nejprve zvrhlíky k ukojení jejich choutek, podruhé - mnohočetně - k politickému boji, k profesionálnímu vymáhání odškodného (hlavně u katolíků je pořád kde brát) a k plnění filmařských kapes. Při tak urputném a jednostranném zacílení se myšlenka, že o děti tvůrcům ve skutečnosti až tak nejde, přímo vnucuje, a "kdo si ještě nekopl" z recenze Zola (níže) je naprosto trefné. Ozonův film, to je ale "jiný kafe".

Zaměřuje se postupně na několik obětí, na dopady zneužití na jejich další osudy a vztahy, na reakce jejich okolí, na to, jak se postupně dokáží vzchopit k hledání nápravy a jaké cesty přitom volí. Bez efektních či drastických obrazů Ozon do detailu pitvá, jaké důsledky pro jednotlivce i společnost má zneužití nadřazeného postavení ve vyhraněně hierarchizovaném společenství na straně jedné, a obtížně zjistitelné a nepotrestané zlo na straně druhé. Na zábrany na cestě k prosazení spravedlnosti narážejí postižení nejen ve společnosti a jejích institucích, ale také sami v sobě a ve svém okolí: i na tom Ozon osvětluje, proč uhájení práv jednotlivce není ani ve společnosti svobodné a demokratické samozřejmostí. Ozonovi hrdinové přitom nejsou úběloví rytíři bez bázně a hany: jejich zjevně nesympatické osobnostní rysy velmi pravděpodobně nejsou jen důsledkem traumatického zážitku; ani zde tedy Ozon neútočí na diváka trapně lacinými triky.

V mnoha diváckých reakcích najdeme uspokojení, že tento film "není žádný Hollywood". Je to ale tak úplně dobře? Nejde tu naštěstí o prvoplánovou politickou či protináboženskou agitku, u níž pravidelně příliš zjevná účelovost předem maří naplnění záměru. V Ozonově pečlivé drobnokresbě se však tratí tradiční struktura dramatického příběhu, který by měl potenciál "pohnout světem", což je v případě takto seriózně nastolených témat svým způsobem škoda.
(Upraven: Říjen 26, 2019)
Celkové hodnocení
 
6.0
Příběh
 
3.0
Herecké výkony
 
5.0
Zvuk
 
8.0
Zpracování
 
8.0
I když celkové zpracování je na profesionální úrovni, od půlky začíná film nudit. Asi nedokážu docenit traumata postižených, protože s církví jsem se vždy míjel jen vzdáleně a rozhodně nejsem její obhajovatel, ale tak nějak mám dojem, že Ozon spíš podlehl (post)moderní vlně à la "kdo si ještě nekopl, tak to honem napravte". Nicméně filmařské umění se Ozonovi upřít nedá. Zbytečně nedramatizuje, neždímá city, děj rozvrhl do několika příběhů, což asi byla pro mě jakštakš motivace film dokoukat do konce. Ať tak či tak, polský film Klér, který zpracovává podobné téma, mě zaujal více.
Celkové hodnocení
 
6.0
Příběh
 
6.0
Herecké výkony
 
7.0
Zvuk
 
5.0
Zpracování
 
6.0
Je dobře, že se točí filmy ukazující na zlo prstem v době, kdy se hlavní aktéři (obvinění) mohou obhájit, vyjádřit své stanovisko. Příliš často se hodí jedová slina na někoho, kdo už tohoto práva nemůže využít. Třeskuté téma zneužívání je pojato hodně decentně, pro někoho jistě nudně. Je dobře, že se François Ozon vyhnul bulvárnějšímu zpracování.

 

Podmínky užívání www.gaytitulky.infoV případě dotazů, potížemi s funkčností nebo náměty ke zlepšení portálu nás prosím kontaktujte na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.   ||  erthos (moderátor)  ||  deep (moderátor)  ||  tomas106 (editor) ||  Hadonos (editor). Máte-li podezření na porušení obsahu autorských práv, neprodleně nás prosím kontaktujte na adrese Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. K fungování tohoto webu jsou zapotřebí tzv. cookies, proto svým využíváním této technologie souhlasíte samotným používáním služby (webových stránek gaytitulky.info). Pokud s tím nesouhlasíte, nepoužívejte tyto webové stránky.